Wat moet ik doen?
1. Jouw inschrijving als werkzoekende
Als je je baan verliest, moet je je binnen de 8 dagen na het einde van je arbeidsovereenkomst inschrijven bij Actiris, Forem of VDAB.
Deze eerste stap is verplicht voordat je contact met ons opneemt om je werkloosheidsdossier samen te stellen.
2. De samenstelling van jouw werkloosheidsdossier
Zodra je je hebt ingeschreven als werkzoekende, maak je een afspraak met onze werkloosheidsdienst.
Wij helpen je met het samenstellen van jouw dossier, na een arbeidsovereenkomst of na een inschakelingstijd. We bereiden samen met jou alle nodige documenten voor jouw aanvraag voor.
Jouw dossier wordt dan doorgestuurd naar de RVA, die jouw uitkeringsaanvraag zal behandelen.
Het is belangrijk te vermelden dat de beslissing voor de toekenning van werkloosheidsuitkeringen wordt genomen door de RVA, en niet door ABVV-Brussel.
3. De controle op de beschikbaarheid
Actiris (Brussel), Forem (Wallonië) of VDAB (Vlaanderen) gaan regelmatig na of je actief op zoek bent naar een job en beschikbaar bent op de arbeidsmarkt.
Onze begeleidingsdienst helpt je met de voorbereiding op deze controles, bewijzen te verzamelen van jouw inspanningen voor het zoeken naar werk en legt je de verplichtingen uit.
4. Welke stappen kan je zetten zonder afspraak?
Wij staan zonder afspraak tot jouw beschikking voor de volgende stappen:
Adres wijzigen
- Wijziging gezinssituatie (behalve samenhuur)
- Je bankrekening wijzigen
- De verlenging van jouw verblijfsvergunning
- Jouw eC3-gegevens corrigeren of intrekken
- Antwoorden en adviezen op maat geven over jouw rechten en plichten in verband met werkloosheid.
Heb je vragen?
De openingstijden van onze werkloosheidsdiensten zonder afspraak:
- Maandag: 8u-12u
- Dinsdag: 8u-12u
- Woensdag: 8u-12u
- Donderdag: 8u-12u
Ons team is ook telefonisch bereikbaar op 02 552 03 31 op de volgende uren:
- Maandag : 13u-16u
- Dinsdag : 13u-16u
- Woensdag : 13u-16u
- Donderdag : 13u-16u
- Vrijdag: 8:30 u – 12u