GDPR
PRIVACYCHARTER
CHARTER MET BETREKKING TOT HET GEBRUIK VAN PERSOONSGEGEVENS DOOR DE ABVV BRUSSEL
Dit Charter is opgesteld door de Brusselse Intergewestelijke van het ABVV (ABVV Brussel), gevestigd aan de Zwedenstraat 45, 1060 Brussel, bereikbaar op het nummer 02/552.03.34 en per e-mail via infobruxelles@fgtb.be.
Dit Charter is van toepassing op de activiteiten van ABVV Brussel, de verantwoordelijke voor de verwerking, en op de website gehost op het adres http://www.fgtbbruxelles.be (hierna de “website” genoemd). Het heeft als doel u te informeren over hoe wij uw persoonsgegevens verzamelen en verwerken.
Dit Charter kadert in de wens van de verwerkingsverantwoordelijke om transparant te handelen, in overeenstemming met Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (de zogenaamde AVG).
De verwerkingsverantwoordelijke hecht bijzonder veel belang aan de bescherming van de privacy en verbindt zich ertoe redelijke voorzorgsmaatregelen te nemen om de verzamelde persoonsgegevens te beschermen tegen vernietiging, verlies, wijziging, ongeoorloofde toegang of openbaarmaking, hetzij per ongeluk of op onrechtmatige wijze.
Indien u wenst te reageren op een van de hieronder beschreven praktijken, kunt u contact opnemen met onze functionaris voor gegevensbescherming (DPO) via het postadres of e-mailadres vermeld in punt VIII “Hoe contact met ons opnemen?” van dit Charter.
I. WELKE PERSOONSGEGEVENS VERZAMELEN WIJ?
A. BIJ HET BEZOEKEN VAN DE WEBSITE
Door de website te bezoeken en te gebruiken en contact op te nemen met de verwerkingsverantwoordelijke, stemt u er uitdrukkelijk mee in dat wij de volgende persoonsgegevens verzamelen en verwerken, volgens de hieronder beschreven modaliteiten en principes:
- Uw domein van herkomst (dynamisch IP-adres), dat automatisch door de server wordt gedetecteerd bij elk bezoek aan de website.
- Alle andere informatie die u vrijwillig aan ons verstrekt.
B. IN HET KADER VAN DE ACTIVITEITEN VAN ABVV BRUSSEL
In het kader van haar verschillende georganiseerde activiteiten verzamelt ABVV Brussel verschillende soorten persoonsgegevens, die altijd beperkt blijven tot wat strikt noodzakelijk is voor het bereiken van de beoogde doeleinden.
Hieronder vindt u een lijst van persoonsgegevens die kunnen worden verwerkt:
- Persoonlijke en elektronische identificatiegegevens: uw naam, voornaam, adres en verzendadres, telefoon- en gsm-nummer, e-mailadres.
- Persoonsgegevens: uw nationaliteit, geboortedatum en -plaats, geslacht, burgerlijke staat, moedertaal.
- Vakbondslidmaatschap: uw beroepscentrale en interprofessionele afdeling waartoe u behoort, uw status als militant en eventuele vakbondsmandaten.
- Foto’s en video’s waarin u voorkomt (met inachtneming van de toepasselijke wettelijke bepalingen).
II. METHODE VAN HET VERZAMELEN VAN PERSOONSGEGEVENS
De verwerkingsverantwoordelijke verzamelt uw persoonsgegevens op verschillende manieren:
- Wanneer u contact met ons opneemt via e-mail, telefoon of in onze kantoren.
- Wanneer u deelneemt aan een van de activiteiten georganiseerd door ABVV Brussel.
- Wanneer u ons uw individueel dossier bezorgt (sociaal, juridisch, werkloosheid, discriminatie, militant).
- Wanneer u solliciteert voor een functie binnen ABVV Brussel.
Uw gegevens kunnen ook via derden bij ons terechtkomen, voornamelijk via organisaties waarmee ABVV Brussel nauw samenwerkt om haar activiteiten te organiseren, zoals:
- De Brusselse Culturele Centrale.
- VZW Habiter Bruxelles.
- De beroepscentrales van het ABVV.
- Verenigingen waarmee de verwerkingsverantwoordelijke samenwerkingsakkoorden heeft afgesloten, inclusief bepalingen over gegevensbescherming.
Indien gegevens via andere entiteiten bij de verwerkingsverantwoordelijke terechtkomen, worden de betrokken personen hiervan op de hoogte gebracht in overeenstemming met de regelgeving.
III. DOELEINDEN VAN DE VERWERKING VAN PERSOONSGEGEVENS
Persoonsgegevens worden uitsluitend verzameld en verwerkt voor de volgende doeleinden:
- Beantwoorden van vragen gesteld via telefoon, e-mail of in onze kantoren.
- Informeren van personen over georganiseerde activiteiten en versturen van informatieve documenten (nieuwsbrief, informatiebulletin, enz.).
- Behandelen van het ingediende individuele dossier (sociaal, juridisch, werkloosheid, discriminatie, militant).
- Organiseren van opleidingen en voldoen aan verplichtingen tegenover subsidiërende overheden (Brussels Gewest, Actiris, Cocof, Europees Sociaal Fonds, Federatie Wallonië-Brussel, Maribel sociaal fonds).
- Beoordelen van sollicitaties en eventueel later contact opnemen met kandidaten.
- Beheren van contacten met verschillende leveranciers.
IV. WETTELIJKE BASIS VOOR DE VERWERKING VAN PERSOONSGEGEVENS
Uw persoonsgegevens worden verwerkt op basis van een van de volgende rechtsgronden:
- Wettelijke verplichting waaraan wij onderworpen zijn.
- Noodzaak voor de uitvoering van uw lidmaatschapsovereenkomst.
- Legitiem belang van de verwerkingsverantwoordelijke als vakorganisatie.
- Uw vrije, specifieke, geïnformeerde en ondubbelzinnige toestemming.
V. WIE HEEFT TOEGANG TOT PERSOONSGEGEVENS?
De persoonsgegevens waarover de verwerkingsverantwoordelijke beschikt, worden voornamelijk verwerkt door de medewerkers van het ABVV Brussel.
Het is echter mogelijk dat uw persoonsgegevens worden gedeeld met bepaalde organisaties waarmee de verwerkingsverantwoordelijke samenwerkt om zijn doelstellingen/activiteiten te realiseren. Deze organisaties zijn zorgvuldig geselecteerd en er bestaan overeenkomsten om de naleving van de wettelijke voorschriften te garanderen.
Deze organisaties omvatten onder andere:
- Het federaal ABVV
- De Brusselse gewestelijke afdeling van het ABVV
- De beroepscentrales van het ABVV (BBTK, ACOD, MWB, HORVAL, BTB, CG)
- De Brusselse culturele centrale
- De vzw Habiter Bruxelles
- Advocaten en juristen evenals rechtbanken
- Andere organisaties die werken rond dezelfde onderwerpen als de verwerkingsverantwoordelijke (MYRIA, UNIA, IEFH, …)
De verwerkingsverantwoordelijke kan uw persoonsgegevens ook doorgeven aan de verschillende FOD’s en andere openbare instanties, afhankelijk van hun respectieve bevoegdheden, met name met betrekking tot de verantwoording van subsidies.
Uw gegevens worden in geen geval aan uw werkgever meegedeeld, met name met betrekking tot uw syndicale aansluiting bij het ABVV en zijn centrales, behalve wanneer een wettelijke bepaling dit voorziet (vakbondstrainingen, betaald educatief verlof, sociale verkiezingen …) of wanneer u hiervoor uw toestemming geeft.
Er vindt geen overdracht van persoonsgegevens buiten de Europese Unie plaats.
VI. BEWAARTERMIJN VAN PERSOONSGEGEVENS
De verwerkingsverantwoordelijke bewaart persoonsgegevens alleen zo lang als nodig is voor de nagestreefde doeleinden en in overeenstemming met de wettelijke en reglementaire vereisten. Over het algemeen worden de gegevens van personen die aangesloten zijn bij het ABVV bewaard gedurende de gehele duur van de aansluiting en tot het verstrijken van de verschillende wettelijke verjaringstermijnen die ingaan bij het einde van de aansluiting. Dit stelt ons in staat een optimale service te blijven bieden gedurende de gehele periode van de aansluiting. Voor andere personen gelden de volgende bewaartermijnen:
- Informatie over activiteiten: De persoonsgegevens die voor dit doel nodig zijn (voornamelijk identificatiegegevens), worden bewaard totdat de persoon aangeeft deze informatie niet langer te willen ontvangen.
- Beantwoording van vragen: De verzamelde gegevens worden bewaard zolang als nodig is om uw vraag te beantwoorden.
- Verplichtingen jegens subsidiërende autoriteiten: Indien de verwerking van uw persoonsgegevens noodzakelijk is om subsidies te rechtvaardigen, worden deze gegevens 10 jaar bewaard.
- Behandeling van een individueel dossier (sociaal, juridisch, werkloosheid, discriminatie, activisme): De persoonsgegevens die nodig zijn voor de verwerking van een individueel dossier worden tot 5 jaar na het verstrijken van de verjaringstermijn van het dossier bewaard.
- Sollicitatie naar een baan: De persoonsgegevens die verband houden met een sollicitatie worden gedurende 2 jaar bewaard om eventueel contact op te nemen voor een andere functie.
- Leveranciersbeheer: De persoonsgegevens met betrekking tot leveranciers worden bewaard totdat de leverancier zich hiertegen verzet, zodat wij deze snel kunnen contacteren indien nodig.
Na afloop van de bewaartermijn neemt de verwerkingsverantwoordelijke alle nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat de persoonsgegevens ontoegankelijk worden gemaakt.
Deze bewaartermijn wordt vermeld onverminderd het recht van personen om hun gegevens op elk moment te laten verwijderen, mits aan de voorwaarden van de regelgeving wordt voldaan.
VII. RECHTEN MET BETREKKING TOT DE VERWERKING VAN PERSOONSGEGEVENS
U kunt op elk moment uw gegevens raadplegen, wijzigen, overdragen of verwijderen zonder kosten. U kunt zich ook verzetten tegen de verwerking ervan of deze beperken. Dien uw verzoek in bij de DPO (zie punt VIII). Er kunnen aanvullende informatie of procedures worden gevraagd om uw identiteit en uw recht op toegang tot de betreffende informatie te bewijzen.
U heeft de volgende rechten:
- Recht op toegang: Bevestiging of wij uw gegevens verwerken. De doeleinden van de verwerking. De categorieën van verwerkte gegevens. De ontvangers van deze gegevens indien ze worden gedeeld. De bewaartermijn van de gegevens. De contactgegevens van de autoriteit waar een klacht kan worden ingediend over de verwerking. De bron van de verwerkte gegevens. De mogelijkheid om gratis een kopie van de verwerkte gegevens te verkrijgen.
- Recht op rectificatie: Gratis en zo snel mogelijk de correctie verkrijgen van onjuiste persoonsgegevens en deze aanvullen indien ze onvolledig blijken te zijn.
- Recht op beperking van de verwerking: Beperking van de verwerking van gegevens, wanneer een van de volgende situaties van toepassing is:
- Wanneer u de juistheid van een gegeven betwist en alleen voor de tijd die nodig is om deze te controleren.
- Wanneer, hoewel niet langer noodzakelijk voor de verwerking, u deze nodig heeft voor de vaststelling, uitoefening of verdediging van uw rechten in rechte.
- Recht op gegevenswissing: Het verkrijgen van de verwijdering van gegevens zonder onnodige vertraging, wanneer een van de volgende redenen van toepassing is:
- De gegevens zijn niet langer nodig voor de doeleinden van de verwerking.
- Wanneer u uw toestemming heeft ingetrokken en er geen andere wettelijke basis voor de verwerking bestaat. Het intrekken van uw toestemming doet geen afbreuk aan de rechtmatigheid van de eerder uitgevoerde verwerking.
- Recht op gegevensoverdraagbaarheid: Gratis ontvangen van persoonsgegevens in een gestructureerd, gangbaar en machinaal leesbaar formaat, onder andere om deze door te geven aan een andere verwerkingsverantwoordelijke, wanneer de verwerking is gebaseerd op toestemming of een overeenkomst tussen u en de verwerkingsverantwoordelijke.
- Recht van bezwaar: Bezwaar maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens om redenen die verband houden met uw specifieke situatie.
VIII. HOE KUNT U CONTACT MET ONS OPNEMEN?
Voor vragen, met name over de duidelijkheid en toegankelijkheid van deze Charter, of voor de uitoefening van uw rechten, kunt u contact opnemen met onze functionaris voor gegevensbescherming (DPO):
Per e-mail: dpo.fgtbbxl@fgtb.be
Per post: FGTB Brussel
Functionaris voor gegevensbescherming
Rue de Suède 45, 1060 BRUSSEL
IX. VERZOEK TOT BEMIDDELING OF INDIENEN VAN EEN KLACHT
Als het antwoord van onze DPO u niet tevreden stelt, kunt u online een verzoek tot bemiddeling of een klacht indienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit:
Gegevensbeschermingsautoriteit
Rue de la Presse 35,
1000 BRUSSEL
Tel.: +32 (0)2/274.48.00
E-mail: contact@apd-gba.be
X. BIJWERKEN VAN GEGEVENS
De verwerkingsverantwoordelijke moet ervoor zorgen dat de informatie die hij bezit zo actueel mogelijk is. Het is echter aan u om hem zo snel mogelijk op de hoogte te brengen van wijzigingen in uw persoonsgegevens.
XI. WIJZIGING VAN DIT HANDVEST
Wij behouden ons het recht voor om op elk moment de bepalingen van dit Handvest te wijzigen. Wijzigingen worden gepubliceerd met een melding over de ingangsdatum.
Deze versie is voor het laatst gewijzigd op 22 april 2024.