FR
NL


Vragen – antwoorden

Algemene vragen en antwoorden over jouw werkloosheidsuitkering

Werd ik betaald?

Je uitbetalingen online raadplegen via MyFGTB is de snelste manier om te weten of je werkloosheidsuitkeringen werden betaald. Je kan je ook aanmelden bij de werkloosheidsdienst van je woonplaats.

Ik kreeg een sanctie. Wat moet ik doen?

Wanneer je sanctieperiode afloopt moet je je inschrijven als werkzoekende bij Actiris binnen de 8 (kalender)dagen. Meld je ook aan bij jouw werkloosheidsdienst tijdens de openingsuren om een uitkeringsaanvraag in te dienen.

Daarnaast vestigen wij je aandacht op het feit dat het ABVV geen sancties geeft, maar wel de RVA of Actiris.

Ik ben mijn werk kwijt. Wat moet ik doen?

Schrijf je in als werkzoekende bij Actiris binnen de acht (kalender)dagen na het einde van je arbeidsovereenkomst.

Vervolgens meld je je aan bij jouw werkloosheidsdienst tijdens de openingsuren, ook al heb je het C4 van je werkgever nog niet ontvangen.

Wij analyseren je situatie en stellen een uitkeringsaanvraag op. Je werkloosheidsdossier opstellen gebeurt op afspraak.

Ik moet documenten naar de werkloosheidsdienst sturen. Waar kan ik ze indienen?

De beste manier is om ze naar jouw werkloosheidsdienst van jouw woonplaats te sturen.

Als je je niet kan verplaatsen, kan je jouw documenten per post naar jouw werkloosheidsdienst sturen.

Ik ben werkloos, en ik ben ziek geworden. Wat moet ik doen?

Je dient binnen de 48 uur je medisch attest in bij je ziekenfonds, en je vermeldt de letter “Z” op je controlekaart voor de periode die op je attest staat, ook al ontvang je geen vergoeding van je ziekenfonds.

Indien je 28 dagen of meer (vier weken) arbeidsongeschikt bent, dan moet je je opnieuw inschrijven bij Actiris als werkzoekende binnen de acht dagen na het einde van het attest. Meld je ook aan bij de werkloosheidsdienst van je woonplaats om een nieuwe uitkeringsaanvraag in te dienen.

Hoe kan ik me (her)inschrijven bij Actiris?

Ik ben werkloos. Mag ik vrijwilligerswerk doen, een opleiding volgen, een stage doen?

De RVA of Actiris kunnen in sommige gevallen vrijstellingen verlenen. Voordat je je aanvraag indient, raden wij je aan de werkloosheidsdienst van je woonplaats te contacteren om informatie op maat te krijgen, en de nodige documenten in te vullen.

Ik ben werkzoekend en ontvang uitkeringen van ABVV-Brussel. Ik verhuis naar een andere gemeente. Moet ik iets doen?

Ja. Je moet verplicht je adreswijziging doorgeven aan Actiris (of VDAB of Forem, naargelang het gewest waar je gaat wonen). Je moet je ook aanmelden bij de werkloosheidsdienst van je nieuwe woonplaats. Je moet niet wachten tot de wijkagent langskomt om je verklaring van adreswijziging te doen.

OPGELET: Een vergetelheid kan ertoe leiden dat je dossier niet meer juist is, en dat blokkeert de uitbetaling van je werkloosheids-uitkeringen.

Ik wil ontslag nemen. Wat zijn de gevolgen voor mijn werkloosheidsuitkeringen?

In geval van ontslagname of verbreking in onderling akkoord, riskeer je een sanctie van 4 tot 52 weken waarin je geen werkloosheids-uitkeringen ontvangt.

Vraag dus informatie en raad aan je beroepscentrale voordat je deze stap zet.

Vragen en antwoorden over afstuderen en inschakelingsuitkeringen

Ik heb mijn studies beëindigd/stopgezet. Wat zijn mijn rechten?

Wanneer je je studies beëindigt, heb je onder bepaalde voorwaarden recht op een inschakelingsuitkering als je werkloos bent.

Deze uitkering wordt toegekend na een “beroepsinschakelingstijd” of wachttijd. Deze periode start vanaf je inschrijving als werkzoekende bij Actiris (VDAB in Vlaanderen / Forem in Wallonië).

Schrijf je na je studies dus zo snel mogelijk in!

Hoe kan ik me (her)inschrijven bij Actiris?

Hoe lang duurt de beroepsinschakelingstijd in afwachting van uitkeringen?

De beroepsinschakelingstijd bedraagt 310 dagen.

Wat zijn mijn plichten tijdens mijn beroeps-inschakelingstijd?

  • Je moet beschikbaar zijn op de arbeidsmarkt
  • Je moet bereid zijn elk passend job- of beroepsopleidingsaanbod te aanvaarden
  •  Je moet je melden bij de bevoegde dienst voor arbeidsbemiddeling en/of voor beroepsopleiding als je daartoe wordt opgeroepen
  • Je moet je presenteren bij een werkgever als de dienst voor arbeidsbemiddeling je daartoe uitnodigt
  • Je moet zelf actief naar werk zoeken

Je zoektocht naar werk wordt geëvalueerd door Actiris (VDAB in Vlaanderen / Forem in Wallonië) en je kan enkel inschakelings-uitkeringen ontvangen na twee positieve evaluaties.

Neem contact op met de begeleidingsdienst van Actiris

In welke gevallen heb ik recht op inschakelings-uitkeringen?

  • Je bent niet meer schoolplichtig (je bent ouder dan 18 jaar)
  • Je bent nog geen 25 jaar op het moment van je aanvraag (uitzonderingen zijn mogelijk)
  • Je hebt bepaalde studies of opleidingen afgerond. Dit worden ‘rechtopenende studies’ genoemd
  • Opdat je studies als ‘afgerond’ worden beschouwd, moet je het hele schooljaar hebben doorlopen. Je hebt de lessen gevolgd, alle stages en praktijkwerken volbracht en de examens afgelegd. Je hoeft niet geslaagd te zijn voor de vereiste studies.
  • Ben je jonger dan 21 jaar op het ogenblik van je uitkeringsaanvraag, dan moet je wel een diploma behaald hebben.

Meer info op de website van de RVA

Wat moet ik doen?

Het recht op inschakelingsuitkeringen is beperkt in de tijd:

De inschakelingsuitkeringen zijn beperkt tot een periode van 36 maanden (doorlopende periode).

De aanvangsdatum van deze periode van 36 maanden hangt af van je gezinssituatie.

Vragen – Werkloosheid voor deeltijdse werknemers

Ik heb een deeltijdse job gevonden. Wat moet ik doen?

 Er zijn twee verschillende mogelijkheden:

1. Je legt een verklaring af van ‘behoud van rechten’

Met deze verklaring word je gelijkgesteld met een voltijdse werknemer en behoud je je recht op een volledige werkloosheidsuitkering. Doe je dit niet, dan ontvang je een verminderde uitkering die wordt berekend op basis van je deeltijdse job.

De aanvraag bestaat uit een digitale verklaring van de werkgever en het document ‘C131A-werknemer’ dat je kan opvragen bij ABVV-Brussel of via de website van de RVA.

2. Je legt een verklaring af van deeltijdse werknemer met inkomensgarantie-uitkering (IGU).

De IGU (inkomensgarantie-uitkering) garandeert je een globaal inkomen onder bepaalde voorwaarden:

  • Vraag de elektronische verklaring aan je werkgever. Neem contact op met je werkloosheidsdienst voor meer informatie.
  • Het formulier C31A-werknemer binnen de 2 maanden laten invullen door Actiris (VDAB in Vlaanderen of Forem in Wallonië).

Vragen en antwoorden over het gebruik van de elektronische controlekaart

Je controlekaart invullen is belangrijk omdat op basis hiervan het bedrag van je werkloosheidsuitkeringen wordt berekend. Je aangifte moet altijd overeenstemmen met de werkelijkheid. Controleer dus voor elke aangifte de inhoud van de ingevulde vakjes alvorens ze te bevestigen.

Ik ben arbeidsongeschikt door ziekte, ongeval of zwangerschapsverlof. Wat moet ik doen?

De werkloosheidsverzekering vergoedt ziekteperiodes niet. Daarom moet je je medisch attest onmiddellijk bezorgen aan je ziekenfonds dat je zal vergoeden.

Kies het vakje “Z” op je elektronische controlekaart voor de dagen die vermeldt staan op je medisch attest.

Als de ziekteperiode 4 weken duurt, moet je je aan het einde van je ziekteperiode melden bij je ABVV-werkloosheidsdienst om een nieuwe aanvraag voor een werkloosheidsuitkering in te dienen.

Mijn werkdag eindigt na middernacht: welk vakje moet ik invullen?

Als het om één enkele doorlopende prestatie gaat, vul je enkel het vakje in van de dag waarop je je arbeidsprestaties bent begonnen.

Op de elektronische controlekaart staan meer werkdagen dan ik effectief heb gewerkt.

Je klikt op de vakjes die een werkdag aanduiden waarop je niet hebt gewerkt, en verwijdert de inhoud ervan. In het vakje voor de opmerkingen leg je uit waarom je wijzigingen hebt aangebracht.

Ik ben op vakantie. Word ik vergoed?

Als je op vakantie bent, vermeld dan ‘V’ op je controlekaart voor de dagen dat je op verlof bent. Vakantiedagen waarvoor je via eerder verrichte arbeid vakantiegeld hebt ontvangen, worden in principe niet vergoed.

Neem contact op met je ABVV-werkloosheidsdienst om te weten te komen op hoeveel vakantiedagen je recht hebt en of ze al dan niet worden vergoed.

Ik vul een “A” in. Krijg ik een uitkering?

Op de dagen met een “A” vermelding ontvang je geen uitkering. Als de A-periode 4 weken of langer duurt, moet je je aan het einde van die periode melden bij je ABVV-werkloosheidsdienst om een nieuwe aanvraag voor werkloosheidsuitkeringen in te dienen.

Ik moet een extra document bijvoegen om recht te hebben op mijn betaling. Hoe doe ik dat?

Via de app kan je geen documenten, zoals een scan, bijvoegen. De documenten die bij de betaling horen, moeten altijd originele exemplaren zijn en moeten rechtstreeks naar je ABVV-werkloosheidsdienst worden gestuurd.

Ik heb de gegevens van een maand werkloosheid bevestigd. Ik wil de gegevens die naar het ABVV zijn verzonden opnieuw bekijken. Hoe doe ik dat?

De voor betaling verzonden gegevens zijn enkel beschikbaar op de website van het ABVV in het beveiligde gedeelte My ABVV.

Ik heb de gegevens op mijn elektronische controlekaart bevestigd. Door een vergissing wil ik een van de gegevens verbeteren. Hoe doe ik dat?

Het is niet meer mogelijk om gegevens te corrigeren die bevestigd en doorgegeven zijn. In dit geval moet je rechtstreeks naar je ABVV-werkloosheidsdienst gaan.

Ik heb de gegevens op mijn elektronische controlekaart bevestigd. Wanneer ontvangt het ABVV die?

De gegevens worden rechtstreeks naar het ABVV verzonden.

Als mijn adres, burgerlijke staat, bankrekeningnummer, enz. wijzigen, kan ik dan het veld “opmerking” gebruiken om de wijziging te melden?

Nee. De zone met opmerkingen kan alleen gebruikt worden om uitleg te geven over een kalenderdag of -periode. Je moet je altijd rechtstreeks melden bij je ABVV-werkloosheidsdienst om stappen te ondernemen die te maken hebben met je aangifte.

Ik wil een papieren controlekaart gebruiken en niet de elektronische controlekaart. Hoe doe ik dat?

In principe kan je geen papieren controlekaart meer gebruiken, tenzij je je in een situatie bevindt waarin je de elektronische controlekaart niet kunt gebruiken (bijv. na het verlies van je identiteitskaart). In dat geval dien je je onmiddellijk te melden bij je ABVV-werkloosheidsdienst om een verklaring af te leggen die aan de RVA wordt overgemaakt.

Ik start een baan die niet voltijds is (bv. een paar uur per dag). Hoe moet ik de elektronische controlekaart invullen?

Je vult de werkdagen in en je neemt rechtstreeks contact op met je ABVV-werkloosheidsdienst.

Heb je nog vragen?

Aarzel niet om contact op te nemen met het callcenter op 02 552 03 31:

  • Maandag: 13.00 – 16.00 u
  • Dinsdag: 13.00 – 16.00 u
  • Woensdag: 13.00 – 16.00 u
  • Donderdag: 13.00 – 16.00 u
  • Vrijdag: 8.30 – 12.00 u